Gratis markedsføring for små virksomheder - 1 simpelt eksempel

Gratis markedsføring for små virksomheder – 1 konkret eksempel!

Gratis markedsføring er ret simpelt og nemt at opnå for små virksomheder. Mange misforstår begrebet markedsføring og tror at det udelukkende drejer sig om reklamering – dette er ikke korrekt!

Markedsføring drejer sig om ALT du foretager dig – lige fra prisen på dit produkt/ydelse over til din grafiske udstråling og din hjemmeside (meget vigtigt) og ikke mindst noget så banalt som måden hvorpå du svarer på kundehenvendelser.

Alle disse interaktioner og indtryk på kundesegmentet udgør din totale markedsføring – og derfor kan du relativt nemt opnå gratis markedsføring når du differentierer dig fra konkurrenterne ved at positionere dig på en iøjnefaldende måde – en måde der adskiller dig fra de kedelige normer, som vi alle er dødtrætte af at blive mødt med.

CD BABY er et glimrende eksempel på en fremragende form for gratis markedsføring, som opstod ved blot at sende en sjov bekræftelses-mail, når en kunde har købt en CD:

”Tak for din ordre med CD Baby!

Din CD er forsigtigt taget fra ned fra vores CD Baby hylder med steriliserede og kontamineringsfrie handsker og derefter placeret på en satinpude. Et team på 50 medarbejdere inspicerede din CD og polerede den for at sikre, at den var i den bedst mulige tilstand, inden vi sendte CD’en afsted. Et gys faldt over mængden, da vores verdensberømte pakkespecialist satte din CD i den fineste guldbeklædte boks, som penge kan købe. Alle medarbejdere havde en vidunderlig fest bagefter, som kulminerede da vi marcherede ned ad gaden til posthuset, hvor hele byen Portland vinkede “Bon Voyage!” til din pakke, som nu er på vej til dig i vores private CD Baby jet.

Vi håber, du har haft en vidunderlig oplevelse med at handle på CD Baby. For at forevige denne dag har vi hængt et billede op af dig på vores væg med titlen “Årets Kunde”. Vi er alle udmattede, men kan ikke vente på, at du kommer tilbage til CDBABY.COM !!

Tak, tak, tak!”

Du kan nok forestille dig hvor mange gange denne mail er blevet videresendt og delt med andre? Det her var en genistreg af CD Baby, som har skaffet dem tusindvis af nye kunder uden at CD Baby har brugt én krone på markedsføring – De har blot sørget for at udskille sig fra mængden med en enkelt iøjnefaldende email. Gratis markedsføring som dette eksempel kræver en meget lille indsats, men effekten kan være stor!

Så sørg for at udfordre normerne og find en måde, hvorpå du kan differentiere dig fra konkurrenterne og fange potentielle kunders opmærksomhed. Du skal være iøjnefaldende.

Synes du vores råd om gratis markedsføring er godt? Læs også vores indlæg Fokusér på din kerneforretning!