tips til hjemmeside

Har du styr på basics, når det kommer til din hjemmeside?

I 2017 er du som virksomhed grænsende til ikke-eksisterende, hvis du ikke har en hjemmeside og er til stede online. Tænk engang at det er 26 år siden verdens første hjemmeside så dagens lys[1]. I dag er der altså over 1.2 milliarder hjemmesider[2].

Så hvordan sørger du for, at du ikke drukner i mængden?

1. Bliv inspireret af konkurrenter

Der er intet i vejen med at lade sig inspirere af andre, der gør det godt. Gå derfor på konkurrent-jagt og skriv ned, hvilke ting der ser ud til at virke godt på andre hjemmesider. Bare husk at komplekse hjemmesider er opbygget over lang tid og koster mange penge ift. en simpel one-pager. Medmindre dit koncept kræver en kompliceret hjemmeside, bør du starte småt ud, fx med en one-pager, og derefter bygge videre. Sådan sikrer du at dit brand skinner klart igennem og at halvdelen af dine undersider ikke er halvfærdige.

2. SEO

Der er ikke noget ved at have en hjemmeside, hvis ingen kan finde dig. SEO (Search Engine Optimization) er derfor et must for alle hjemmesider for at Google kan finde dig og ranke dig, når folk søger på din virksomhed eller dine produkter/ydelser. Der er stor konkurrence på nogle søgeord, mens andre niche-områder er mere tilgængelige. Som du nok har lagt mærke til, er de øverste søgeresultater i Google oftest reklamer, der er købt via AdWords. Du bør undersøge om det er værd, at bruge penge her, da de ofte giver en del klik til din hjemmeside, hvis gjort rigtigt, men du kan også komme langt med SEO.

Når du skal SEO-optimere din hjemmeside handler det om mange ting, men vigtigst af alt er indholdet på din side. Tænk over hvilke ord du bruger, der forbinder din virksomhed og de produkter/ydelser du bruger. På den måde kan Google ’genkende’ din hjemmeside og du bliver searchable på Google. Ranking opbygges på mange måder, og du bør derfor overveje hvordan du kan øge chancen for at komme på side 1 eller 2 i Google, da de færreste bevæger sig videre end de første søgeresultater. Èn af de ting, Google kigger efter når de skal ranke virksomheder i søgeresultater er links. Jo flere høj-kvalitets hjemmesider, der linker til din side, jo bedre ranking får du. SEO udvikler sig konstant, så der skal dedikeres noget tid, hvis man har et brændende ønske om at ligge i den ultimative top af søgeresultaterne.

3. Analytics

Kommer der overhovedet nogle besøgende til din hjemmeside? Det kan du finde ud af ved at bruge Google Analytics. Du skal oprette dig og derefter integrere koden på din hjemmeside, så al trafik trackes. Herinde kan du også følge brugerens færden på din side, og derved lokalisere de vigtigste og de mindre vigtige sider. Der er rigtig mange nøgletal at hente herinde, så sæt nogle mål for hvad du gerne vil opnå og test forskellige ting af, for at se hvad der virker. Inde i Analytics kan du desuden bede Google ’crawle’ – altså lede efter dine sider – så du dukker op i søgeresultater.

4. Optimeret til smartphones

Mere end 50% af al trafik kommer nu via smartphones og tablets[3], hvorfor din hjemmeside skal se godt ud på alle devices. De fleste temaer du kan købe på eks. WordPress  er i dag mobil-optimerede også, men der skal altid foretages justeringer, så siden ikke ser rodet ud. Undervurdér ikke vigtigheden af dette, da over halvdelen finder dig via deres smartphone eller tablet! En rodet hjemmeside giver utroværdighed, og skræmmer potentielle kunder væk.